Queering Art 2017 ?

Juli 2017 (ov)

Roze Huis Nijmegen

Het woord Queer is internationaal al heel gewoon en het dringt ook door in de polder. Er verschijnt weer een letter in het rijtje LHBT. Queer betekent gek, raar en vooral de roze variant van anders.

Hanging Around, Anke van den Brink.

Hoe staat het hier en nu met de glbt en queer art? In andere landen is het woord queer al lang doorgedrongen in de kunsten. Queer Art is er een directe nakomeling van de homolesbische en de vrouwenkunst. En zoals de feministische kunst leidde tot de gender art. Zo bracht de glbt kunst de queer art voort.

In de polder doen galerieën en musea net als vroeger weer alsof deze ontwikkelingen niet bestaan. Terwijl hier nu toch ook kunstenaars beginnen te kijken naar wat er elders aan nieuwe ontwikkelingen gaande is. En ook op de kunstacademie lijkt de interesse gewekt... Oude vertrouwde kunstenaars, groot geworden in de tijd van de opbloei van de glbt beweging, her(k)ijken hun werk. En jonge kunstenaars -kersvers van de academie en soms nog niet eens- ontdekken een nieuwe wereld: voorbij de traditionele opvattingen over gender, sekse en (homo)seksualiteit.

Queer mag dan gek betekenen, raar en vooral de roze variant van anders. Queering betekent niet alleen onderzoeken maar ook queer maken, de queer kant van iets benadrukken.

Hoe zit het nu in Nederland met die queer art? In 2014 bleek het antwoord op die vraag al verrassend  veelzijdig. Toen organiseerde Quast de eerste editie van Queering Art. De expositie schetste in elk geval een beeld van meerdere posities op het snijpunt van klassieke glbt en hedendaagse queer art. Het werd in elk geval een inspirerende artistieke confrontatie met beelden, fotografie, grafiek, installaties, schilderijen, tekeningen en video. Bij de eindexamenexposities in 2015 en 2016 bleek het thema gender weer op de agenda te staan. Een enkeling gebruikte het woord queer om de eigen positie te benoemen. Ook in 2017 gaan we weer vol verwachting op pad. En kijken we uit naar mogelijke deelnemers voor Queering Art 2017 en het nog met geheimzinnigheden en veel meer onzekerheden omgeven Qart-2018...

Heb je belangstelling om mee te doen, meld je. En laat je sowieso inspireren door kunstenaars op de Queering Art pagina's.